Попри те, що війна триває, новий навчальний рік розпочнеться у більшості українських шкіл. Перед батьками потенційних першокласників постає питання: коли віддавати дитину до школи – у 5 років та 9 місяців, 6 або 7 років. Сімейний лікар Лілія Сарахман для спільноти українських лікарів "Свій док" розповіла, як зрозуміти, що дитина готова йти до першого класу.
Читайте також: Медогляд для першокласника: які довідки потрібно подавати до школи.
За її словами, батьки іноді думають, що готовність до школи означає вміння читати, писати та рахувати. Але це не так. Експерти радять орієнтуватися не на знання дитини і не на її вік, а звернути увагу на розвиток в цілому – її соціальні, фізичні, когнітивні та емоційні навички, навички спілкування.
"Успішний не той, хто більше знає, а той, хто вміє адаптуватися до нових умов", - наголошують фахівці.
Фізичні ознаки:
- відбувається зміна молочних зубів на постійні;
- змінюється фігура - з'являється S-подібний вигин хребта;
- удосконалюється дрібна моторика (здатність тримати олівець, гортати сторінки, уміння контролювати ножиці та розрізати по лінії);
- посилюється фізична координація (утримує рівновагу при ходьбі по балці, кидає та ловить м'яч. Стоїть на одній нозі 5 секунд, утримуючи рівновагу);
Соціальні ознаки:
- вміє ладити з іншими дітьми і вирішувати конфлікти;
- вміє демонструвати елементарні манери без підказок дорослих (каже "вибачте", "дякую" тощо);
- поважає чужу власність;
- виявляє повагу та слухає, коли хтось говорить;
Емоційні ознаки:
- вміє керувати своїми емоціями, зосереджуватись на завданнях, виконувати вказівки вчителів;
- справлятися зі стресом, розуміє правила;
- ставить запитання та звертається за допомогою, коли це необхідно;
- з легкістю дотримується домашнього та шкільного порядку;
- адекватно справляється із розчаруваннями;
- проявляє наполегливість та цілеспрямованість у роботі над завданням.
Читайте також: Не 2024 року: озвучено дату переходу шкіл на 12 років навчання.
Мовні навички:
- має добре розвинений словниковий запас;
- вміє всіх слухати, чітко говорити, повідомляти про потреби.
Когнітивні ознаки:
- концентрується на одному завданні не менше 20 хвилин;
- знає форми та кольори;
- помічає схожість та відмінність на малюнку;
- групує, класифікує та сортує об'єкти та інформацію;
- копіює простий візерунок;
- використовує такі математичні терміни, як більше, менше, спочатку взагалі довше, коротше;
- має поняття часу – будні, пори року, ранок/день/вечір.
Ще одна ключова ознака - дитина може сама впоратися зі своїми потребами без нагляду дорослих (ходить у туалет, одягається, дістає обід з портфеля, стежить за своїми речами).
І головне – дитина може розповісти про події у минулому.
Раніше ми писали, що в українських школах хочуть запровадити викладання двома мовами.